Läshörnan Wikia
Advertisement

Weirdstone of Brisingamen.jpg

Boken "Den förtrollade stenen" kom redan 1974. Jag själv hörde den som radioföljetong först. När jag sedan blev lärare tog jag chansen och läste den som högläsningsbok i en sexa. Eleverna tyckte den var spännande och eftersom den är så gammal hade faktiskt igen läst den sedan tidigare.

I Garners första bok "Den förtrollade stenen" kommer läsaren i kontakt med en svunnen värld. Den kommer läsaren så nära att den inte egentligen verkar svunnen.
   Boken börjar med att berätta en sägen om en bonde som skulle till marknaden för att sälja en vit häst. På vägen till marknaden möter bonden en gammal man som vill köpa hans häst. Bonden vill inte sälja sin häst utan fortsätter till marknaden där han inte får hästen såld. På hemvägen möter bonden återigen den gamle mannen och denna gången överlåter han hästen till honom.
   Som tack för att han vill överlåta hästen till den gamle, blir bonden förd in i en kulle, Alderley Edge, där 140 riddare i silverrustningar ligger förskänkta i en djup sömn samman med sina hästar. En häst saknas dock och det ar därför som bondens häst behövs. Här möter vi en variant av en utbredd och känd sägen om krigarna som sover en djup sömn för att vakna då landet är i nöd och då kommer till undsättning. Dessa riddare ska förlora tre gånger och segra tre gånger innan de kan jaga fienden från landet. Det episka tretalet är genomfört. Vid sidan av riddarna låg högar av silver och guld och ädla stenar och bonden fick ta så mycket han orkade bara med sig som tack för hästen. Bonden söker så i många år efter ingången till kullen men finner den naturligtvis aldrig. Garner låter bonden ta med sig något som han inte hade lov att ta, nämligen den magiska stenen som skyddar krigarna mot att åldras och angripas av onda makter. Det är den stenen som är 'den förtrollade stenen' eller 'the weirdstone of Brisingamen'.
   Bonden vet inte om detta och stenen går i arv generation efter generation som Brudstenen.

Susan och Colin, två vanliga engelska barn, gästar familjen Mossock som bor inte långt från den plats där legenden en gång lär ha utspelats. Fru Mossock har fått Brudstenen i arv och då hon själv inte har egna barn har hon en gång gett den till Susan och Colins mor och nu har Susan den i sina ägor.
   Den gamle mannen som köpte hästen av bonden var trollkarlen Cadellin. Han ska vakta och beskydda de sovande riddarna.
   Det var Cadellins olycka att den förtrollade stenen försvann från Alderley Edge. Stenen måste återfinnas och återföras till de sovande riddarna, men det finns andra onda makter som också vill ha tag i den stenen.
   Så snart Susan anländer med stenen i en länk runt handleden, och ovetande om de magiska krafter denna besitter, börjar kampen om att få tag i stenen.
   Barnen träffar nästan genast på mystiska personer som har en otrevlig atmosfär runt sig och dessutom märker Susan att hennes sten blir dimmig och hon själv alldeles svimfärdig.
   Garner bollar med olika hemska väsen, både rena fantasifoster och figurer, som man möter i Folkloristiska berättelser.
Originalets titel: The weirdstone of Brisingamen

Advertisement