Läshörnan Wikia
Advertisement

Ishavspirater.jpg

"Vithuvud har tagit min syster! Vi måste fara efter och ta tillbaka henne!" Men ingen rörde sig. De såg bort, tittade ner i sina glas, började mumla saker till varandra, och snart var det någon som sa: "Siri, din syster är borta. Så är det med dem som Vithuvud tar. De finns inte mer."

Den fruktade piraten Vithuvud rövar bort barn och tvingar dem att hacka fram diamanter i en mörk och farlig gruva. Så fruktad är Vithuvud att ingen vågar söka efter barnen och alla vet att ingen överlever länge i hans gruva. Men den dag han tar Siris lillasyster, Miki, får han en motståndare han aldrig räknat med. Siri gör det som ingen annan vågar - ger sig ut på jakt efter Vithuvuds ö, trots att hon själv är livrädd. För hon vet hur rädd lillasyster Miki måste vara i piratens våld. Ensam i gruvans mörka gångar.

En fantastisk äventyrshistoria om systerskap, vänskap, rädsla och mod,  rikt illustrerad i svartvitt av Alexander Jansson.

(Från Adlibris hemsida: http://www.adlibris.com/se/bok/ishavspirater-9789127136854 )

Jag har personligen aldrig läst boken, men den dyker upp om och om igen i olika forum och det faktum att den blev nominerad till Augustpriset 2015 i barn- och ungdomskategorin gör att den borde kunna rekommenderas för högläsning.

Advertisement